اشکال گره ها در فرش اهل ایران در بخشها گوناگون بهترین قالیشویی در مشهد بافت از طرق مختلف برای بافت فرش به کارگیری میشود. این تنوع در اشکال گره گذاری نیز رایج میباشد و هر ناحیه با اعتنا به سوابق ی بافت و روش ی آیتم به کار گیری خویش از نوعی گره خاص به کارگیری می کنند. گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله تمامی اینها یک مراد را به کار گیری می نمایند و آن خامه یا این که پرزی میباشد که در حول محور چله های تحت و رو (یکیاز تحت و یکی رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنان، نقش و نگار قالی نمایان گردیده و قالی به خویش صورت میگیرد.
تراکم گره ها و نازکی آن ها نمایانگر واحد سنجش مرغوبیت و کیفیت فرش میباشد. بهاین مضمون که هر چه تعداد گره ها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن فراتر خواهد بود.
اشکال گره ها در قالی بافی:
گره های ترکی:
گره ای که خامه فرش دور دو تار پایین و رو گره میخورد. که یکسری نوع میباشد:
- گره ممتاز.
- گره ساده ترکی که به گره خوابیده یا این که گره استاندارد دارای اسم و رسم میباشد.
- گره برعکس یا این که گره پر رنگ که نوعی گره ترکی میباشد.
گره فارسی:
گره ای که خامه فرش به دور یک تار گره خورده و از پشت تار بعدی خارج میاد که برحسب جهت بر دو نوع میباشد:
-گره فارسی چپ به راست
- راست به چپ
- گره های تقلبی: همانگونه از اسمش پیداست نوعی تقلب به شمار میاد و به هیچ عنوان گره ای نیست. دوام گره ترکی و فارسی را ندارد و قیمت فرش را زیر می آورد زیرا چگالی فرش را تغییر تحول میدهد. و مشتمل بر:
- گره کمانشیب
- گره تقلبی یو صورت یا این که بی گره بافی
- جفتی بافی
- گره های هنری: گره هایی میباشند که برای فرشهای تابلویی بکار میرود و برحسب نیاز در مورد ها مختلف گونه های گوناگونی دارااست و بکار می رود. و عبارتند از:
- گره هنری تک تار یا این که پیچشی
- گره اسپانیولی
- گره آویز
- گره قرضی
- گره مضاعف
- گره دو رنگ
- گره سنه
- گره برعکس
- گره مغلوب
اشکال گره ها در فرش اهل ایران در بخشها گوناگون بهترین قالیشویی در مشهد بافت از طرق مختلف برای بافت فرش به کارگیری میشود. این تنوع در اشکال گره گذاری نیز رایج میباشد و هر ناحیه با اعتنا به سوابق ی بافت و روش ی آیتم به کار گیری خویش از نوعی گره خاص به کارگیری می کنند. گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله تمامی اینها یک مراد را به کار گیری می نمایند و آن خامه یا این که پرزی میباشد که در حول محور چله های تحت و رو (یکیاز تحت و یکی رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنان، نقش و نگار قالی نمایان گردیده و قالی به خویش صورت میگیرد.
تراکم گره ها و نازکی آن ها نمایانگر واحد سنجش مرغوبیت و کیفیت فرش میباشد. بهاین مضمون که هر چه تعداد گره ها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن فراتر خواهد بود.
اشکال گره ها در قالی بافی:
گره های ترکی:
گره ای که خامه فرش دور دو تار پایین و رو گره میخورد. که یکسری نوع میباشد:
- گره ممتاز.
- گره ساده ترکی که به گره خوابیده یا این که گره استاندارد دارای اسم و رسم میباشد.
- گره برعکس یا این که گره پر رنگ که نوعی گره ترکی میباشد.
گره فارسی:
گره ای که خامه فرش به دور یک تار گره خورده و از پشت تار بعدی خارج میاد که برحسب جهت بر دو نوع میباشد:
-گره فارسی چپ به راست
- راست به چپ
- گره های تقلبی: همانگونه از اسمش پیداست نوعی تقلب به شمار میاد و به هیچ عنوان گره ای نیست. دوام گره ترکی و فارسی را ندارد و قیمت فرش را زیر می آورد زیرا چگالی فرش را تغییر تحول میدهد. و مشتمل بر:
- گره کمانشیب
- گره تقلبی یو صورت یا این که بی گره بافی
- جفتی بافی
- گره های هنری: گره هایی میباشند که برای فرشهای تابلویی بکار میرود و برحسب نیاز در مورد ها مختلف گونه های گوناگونی دارااست و بکار می رود. و عبارتند از:
- گره هنری تک تار یا این که پیچشی
- گره اسپانیولی
- گره آویز
- گره قرضی
- گره مضاعف
- گره دو رنگ
- گره سنه
- گره برعکس
- گره مغلوب